Czy nowy akumulator trzeba ładować?

Dziś na blogu poruszamy istotną z punktu widzenia klientów kwestię, czyli czy nowy akumulator trzeba ładować? Wszystko zależy od tego, jaki jest to rodzaj akumulatora. Przedstawiamy krótki poradnik o tym, jakie są typy tych urządzeń, a następnie oceniamy, który z nich należy po zakupie doładować. 

Rodzaje akumulatorów 

Jakie są najważniejsze typy tych urządzeń i na podstawie jakich zmiennych tworzone są różne ich klasyfikacje? Podstawowy podział uwzględnia 4 rodzaje akumulatorów:

  1. Akumulatory ołowiowo-kwasowe (SLA) – składają się z anody i katody wykonanych z płyt ołowiowych, a kwas siarkowy jest ich elektrolitem.. Znamionowe napięcie ogniw tego typu akumulatora wynosi 2V. Są one stosowane w zastępstwie dla tradycyjnych kwasowych akumulatorów i baterii niklowo-kadmowych,
  2. Akumulatory niklowo-kadmowe (NiCd) – składają się z niklu (katoda) oraz karmu (anoda). Znamionowe napięcie ogniw tego typu akumulatora wynosi 1,2V
  3. Akumulatory niklowo-wodorkowe (NiMH) – składają się z niklu (katoda) oraz stopu różnych metali, które pochłaniają wodór (w tym m,in. magnezu i aluminium). Znamionowe napięcie ogniw tego typu akumulatora wynosi 1,2V, 
  4. Akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion) –  w tym wypadku elektrodą dodatnią jest LiCoO2, zaś ujemną węgiel porowaty. Znamionowe napięcie tego akumulatora wynosi 3,6V.

Rodzaje akumulatorów SLA, czyli ołowiowo-kwasowych

Aktualnie na rynku akumulatorów znajdują się urządzenia SLA wykonywane najczęściej w dwóch różnych technologiach. Jakich? Z podziałem na sposób wiązania elektrolitu, czyli:

  • akumulatory AGM czyli Absorbed Glass Mat, w których cały elektrolit został uwięziony w separatorach z włókna szklanego, 
  • akumulatory żelowe, nazywane także bezobsługowymi, bo nie trzeba im uzupełniać elektrolitu. 

Różne typy urządzeń o szerokim zastosowaniu można znaleźć w naszym internetowym sklepie z akumulatorami – zachęcamy do sprawdzenia aktualnego asortymentu. 

Czy nowy akumulator trzeba ładować? Modele bezobsługowe

Czy nowy akumulator trzeba ładować? Odpowiedź na to pytanie zależy w dużej mierze od tego, jaki to typ akumulatora. Generalna zasada głosi, że akumulatory bezobsługowe są sprzedawane w stanie naładowanym.

W przypadku modeli bezobsługowych, ale także innego typu, warto po zakupie sprawdzić, czy nie są one uszkodzone oraz zmierzyć ich napięcie nominalne. Jeżeli wszystkie parametry są właściwe i zgadzają się ze specyfikacją techniczną, to można je zamontować lub zacząć ich używać w zakupionym do tego celu. 

Czy nowy akumulator trzeba ładować? Modele litowo-jonowe

Akumulatory li-on, czyli litowo-jonowe, są gotowe do użycia od razu po pierwszym ładowaniu. Tego typu akumulatory i baterie są powszechnie stosowane w wielu urządzeniach, z jakimi mamy styczność na co dzień, typu laptopy czy telefony komórkowe. Warto w tym miejscu rozprawić się z popularnym, ale nadal funkcjonującym mitem, że akumulatory i baterie li-on należy rozładować do końca, a także każdorazowo naładować na 100% – takie zabiegi wręcz negatywnie wpływają na ich stan, lepiej podładować je, gdy poziom zużycia spadł do poziomu około 20% (lub więcej). Istnieje także stereotyp, że w czasie ładowania się urządzeń z baterię li-on nie powinno się z nich korzystać, co też nie jest prawdą. 

Czy nowy akumulator trzeba ładować? Modele obsługowe

Inne modele akumulatora – np. klasyczne kwasowe do motocykla czy samochodu – są gotowe do instalacji w pojeździe po napełnieniu ich elektrolitem. Z reguły nowy akumulator obsługowy do samochodu jest naładowany na poziomie około 80%. Nowoczesne modele pojazdów osobowych są wyposażone w takie układy i systemy, dostosowane do akumulatora o danej pojemności,  że niezależnie od napięcia początkowego akumulatora, układ samochodu doładuje go do odpowiedniego poziomu. W razie wątpliwości, czy nowo zakupiony akumulator należy doładować, warto dokładnie przewertować dołączoną do niego instrukcję obsługi. Niewskazane jest szybkie ładowanie i ładowanie nieprzystosowaną do tego modelu ładowarką. 

Czy nowy akumulator jest naładowany? Podsumowanie

Czy nowy akumulator jest naładowany? Podsumowując: wiele akumulatorów różnych, najpopularniejszych typów – np. samochodowych z elektrolitem płynnym – nie trzeba doładowywać przed montażem, bo zostały wyposażone we wbudowaną ładowarkę, która doładuje akumulator (w razie potrzeby) a następnie przełączy się w buforowy tryb podtrzymania. Inne nowoczesne modele o wysokiej wydajności – np. żelowe – sprzedawane są w stanie naładowanym, czyli gotowe do użytku. 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *